Újabb kormányzati trükk: ha megemelem az árát valaminek, évek múlva pedig ezt visszacsinálom, akkor összességében jelentősen csökkentettem?

Megosztás

A Fidesz-kormány kommunikációjának egyik fő eleme, hogy Orbánék sosem emelték az üzemanyagok adóját. De bizony és nem is egyszer és nem is egy módszerrel. Csak hozzászoktunk, hogy a magyar ember feledékeny.

Az elmúlt tíz évben, 2010 óta mi a jövedéki adó mértékét nem emeltük… a benzinnél, tehát a benzin literenkénti jövedéki adójának mértéke ma ugyanannyi, mint amennyi 2010-ben volt” – válaszolta a kormányinfón Gulyás Gergely a rekordokat döntő üzemanyagárakkal kapcsolatos kérdésre.

A Népszava azt írja, hogy nem igaz, hogy az Orbán-kormány ne emelte volna az elmúlt tíz év során a benzin jövedéki adóját.

A lap szerint a kabinet 2016 október 1-jén és 2020 július 1-jén is növelte 5-5 forinttal, egyaránt 120-ról 125 forintra a benzin nettó jövedéki adóját.

Mivel az üzemanyagokat nem csak jövedéki, hanem általános forgalmi adó is terheli, a benzin jövedéki adójának bruttó szintje a Fidesz-KDNP-kabinet 2012 január 1-i áfaemelésével is nőtt.

A Népszava emlékeztet, hogy a kormány 2016 nyarán az akkori, alacsony olajár miatt apadó áfabevételek ellentételezésére, döntött úgy, hogy 50 dolláros negyedéves nyersolajárátlag alatt 5, illetve 10 forinttal növelik, eme átlag felett pedig ugyanennyivel csökkentik a benzin és a gázolaj nettó jövedéki adóját.

Az adómérték fel-le mozgásából most Orbán Viktortól Gulyás Gergelyen át a többi kormánytisztviselőig, következetesen csak a csökkentési mozzanatot emelik ki. A Népszava szerint ez azonban pusztán egy újabb kommunikációs trükk. 2016 októberében, a szabály életbe lépésekor ugyanis a nyersolaj – hogy-hogy nem – 50 dollár alatt állt. Vagyis az Orbán-kormány elsőként éppenséggel emelt a benzin és a gázolaj jövedéki adóján.

Azóta ez, függően a nyersolajárátlagtól, hol nő, hol visszacsökken. (Hvg.hu)

Kapcsolódó cikkek